Informatie over de Kilimanjaro beklimmen

Beklim Afrika’s hoogste berg

De 5.895 meter hoge Kilimanjaro beklimmen is voor veel mensen de ultieme uitdaging. De met sneeuw en ijs bedekte vulkaan is niet alleen de hoogste berg van Afrika maar ook de hoogste vrijstaande berg ter wereld. “Kili” wordt dan ook jaarlijks door ruim 50.000 mensen beklommen. Beklimmen is eigenlijk niet het juiste woord, want het is meer wandelen. Een wandeling die door vrijwel iedereen te doen is mits hij of zij zich goed voorbereidt en de berg niet onderschat. Graag helpen wij u om uw ultieme uitdaging te realiseren met een privé beklimming van de Kilimanjaro of met een van onze Kilimanjaro groepsreizen.

#superior

De verschillende routes om de Kilimanjaro te beklimmen

De Kilimanjaro kunt u beklimmen via 7 routes; Machame, Lemosho, Marangu, Rongai, Shira, Umbwe en Northern Circuit. Wij hebben een selectie gemaakt en gekozen voor de mooiste route (Lemosho), de populairste route (Machame), de kortste route (Marangu) en de rustigste route (Rongai). Wilt u graag via een van de andere routes de Kilimanjaro beklimmen, laat het ons gerust weten.

Kilimanjaro routes

Lemosho route – de mooiste route (onze favoriet)

De Lemosho route staat bekend als de mooiste en landschappelijk meest gevarieerde route. Van regenwouden met kans op wilde dieren, de heide vlaktes van het uitgestrekte Shira Plateau, de 100 meter hoge Lava Tower, de indrukwekkende Barranco Wall tot en met de besneeuwde Kibo piek. De eerste 2 dagen zijn ook heel erg rustig. Pas las deze route op de 3e dag samengaat met de Machame route wordt het een stuk drukker. Deze 7-daagse en ca. 70 km lange route begint in het westen bij de Londorossi Gate, volgt op de 3e dag de Machame route en eindigt in het zuiden bij de Mweka gate. Op de route zijn veel valleien en bergkammen zodat u veel moet stijgen en dalen. Hierdoor is het een zware route. Zeker de 2e dag van Mti Mkube Camp naar Shira 2 Camp is een zware dag. Veel van onze klanten kiezen hier voor een extra 2e dag acclimatiseren. U wandelt dan van Mti Mkube Camp naar Shira 1 Camp en de volgende dag pas naar Shira 2 Camp. Door de bergkammen en valleien biedt de Lemosho route ook de mogelijkheid om “hoog te wandelen en laag te slapen”. Van groot belang om zoveel mogelijk hoogteziekte te voorkomen. Op deze route overnacht u in comfortabele en uitstekend onderhouden expeditie tenten. Als u voor de Lemosho route kiest hebt u een hoge kans om de top te halen.

Machame route – de populairste route

De Machame is met ca. 20.000 klimmers de drukste en op de Lemosho na mooiste route. Ook hier wandelt u over de ongerepte heide vlaktes van het Shira Plateau, langs de 100 meter hoge Lava Tower en de indrukwekkende Barranco Wall naar de besneeuwde Kibo piek. Deze eveneens 7-daagse en ca. 62 km lange route begint in het westen en eindigt in het zuiden. De route kent veel valleien en bergkammen zodat u veel moet stijgen en dalen. Hierdoor is de Machame route een zware route maar biedt ook de mogelijkheid om “hoog te wandelen en laag te slapen”. Van groot belang om zoveel mogelijk hoogteziekte te voorkomen. U overnacht in comfortabele en uitstekend onderhouden expeditie tenten. Als u voor de Machame route kiest hebt u een hoge kans om de top te halen.

Marangu route – de kortste route

De Marangu route ook wel de Coca Cola route genoemd is de kortste en goedkoopste route om de Kilimanjaro te beklimmen. Met 12.000 klimmers is het ook een van de drukste routes. De Marangu route is landschappelijk minder gevarieerd dan de Lemosho en de Machame route. Maar nog steeds kunt u genieten van fraaie uitzichten. Deze 6-daage en ca. 72 km lange route begint in het zuid oosten en als enige route weer via dezelfde weg naar beneden. De route stijgt geleidelijk zonder veel pieken en dalen. Door de geleidelijke stijging is “hoog wandelen en laag slapen” niet mogelijk. Komt bij dat u op de dag voor de top poging een klim van ca. 1.000 meter maakt en op de dag van de top poging een klim van ca. 1.200 meter. Er is dus heel weinig tijd om aan de hoogte te wennen. Niet voor niets hebt u op de Marangu route de minste kans van alle routes om de top te halen.

Rongai route – de rustigste route

De 7-daagse en 73 km lange Rongai route is de enige route die in het noorden begint. In de regentijd ligt het noorden van de berg in de regenschaduw. Hierdoor is het daar droger waardoor u minder nat wordt. Deze route is dan ook een goede keuze in de regentijd. Met slechts 4.000 klimmers is de Rongai route ook de rustigste route. Dit is ook de enige route waar u de eerste paar dagen wilde dieren kunt zien. Omdat u naar de noordkant van de berg moet rijden is de Rongai route ook duurder. Het landschap is minder gevarieerd maar wel voldoende fraaie uitzichten. De route stijgt geleidelijk zonder veel pieken en dalen zodat het geen zware route is. Door de geleidelijke stijging is “hoog wandelen en laag slapen” niet mogelijk. Als u voor de Rongai route kiest hebt u een minder grote kans om de top te halen.

Praktische informatie

Beste tijd voor beklimmen van de Kilimanjaro

U kunt de Kilimanjaro het hele jaar door beklimmen.

  • De beste tijd om de Kilimanjaro te beklimmen zijn de maanden januari en februari en juni tot en met oktober.
  • De regentijd van maart tot en met mei en de maand november zijn minder goede maanden op de Kilimanjaro te beklimmen.
  • Kunt u de Kilimanjaro alleen in de regentijd beklimmen, kies dan de Marangu route waar u in hutten verblijft of de Rongai route waar u aan de noordelijke drogere kant van de berg uw beklimming begint.

Welke periode u ook kiest, hoger op de berg is het weer altijd wisselvallig en onvoorspelbaar. Houdt u dus altijd rekening met warmte, kou, droogte en regen.

J F M A M J J A S O N D
Beste tijd
Kans op neerslag ** ** *** **** **** * * * * ** **** **
Kans op mist *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***
Temperatuur warm warm gem. gem. gem. koud koud koud gem. gem. gem. gem.
Kans op vorst **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** **** ****
Kans op bewolking * * ** *** *** ** * * * ** ** **
Drukte ** ** ** **** **** * * * * ** *** **
Beste tijd Goede tijd Redelijke tijd Slechte tijd

*  Weinig kans  **  Gemiddeld  ***  Veel  kans  ****  Zeer hoge kans

Volle maan

Wat is er leuker dan in het schijnsel van de volle maan de top van de Kilimanjaro te beklimmen. Hieronder hebben we data voor de volle maan in 2019 en 2020 voor u neergezet.

Volle maan
Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
● 2019 21 19 21 19 19 17 17 15 14 14 12 12
● 2020 10 9 9 8 7 5 5 3 2  31 30 30

Sundowner, uw partner voor een succesvolle Kilimanjaro beklimming

In Tanzania werken wij samen met een professioneel bedrijf dat al 20 jaar is gespecialiseerd in Kilimanjaro beklimmingen. Zij doen alleen beklimmingen van de Kilimanjaro en geen safari’s. Dankzij onderstande unieke combinatie van expertise en ervaring heeft onze agent inmiddels meer dan 20.000 succesvolle beklimmingen van de Kilimanjaro gerealiseerd. Bent u de volgende … ???

  • Alle gidsen, assistent-gidsen, dragers en koks zijn in vaste dienst en daardoor zeer ervaren.
  • Zij volgen continu opleidingen en een assistent-gids mag zich pas na 2 jaar gids noemen.
  • Dagelijks wordt meerdere malen het zuurstofgehalte in uw bloed gemeten om voortekenen van hoogteziekte te herkennen.
  • Per 2 klimmers hebt u 1 gids, 1 assistent-gids, 1 kok en 4 a 6 dragers.
  • Expeditie tenten, matrassen en andere materialen zijn in perfecte conditie.
  • Bij een superieure beklimming wordt lunch in een tent geserveerd waar u beschut tegen kou, regen en wind op krachten kunt komen.
  • Maaltijden worden vers bereid en zijn warm, voedzaam en wisselen dagelijks (met heerlijke snacks tussendoor …).
  • Van slaapzakken tot jassen, alles kunt u via onze huren tegen een aantrekkelijke prijs.
  • Voor noodgevallen zijn er satelliettelefoons, brancards en u bent lid van de Flying Doctors.
  • Vooraf ontvangt u van ons een trainingsschema en uitgebreide informatie om u optimaal voor te bereiden.

Privé of in kleine groep

Uw beklimming van de Kilimanjaro kunt u via ons maken op privé basis vanaf 1 persoon of in een van onze kleine groepen met maximaal 8 personen. Ook kunt u uw eigen groep beginnen die wij op onze website promoten.

Dag acclimatiseren inbegrepen

Wist u dat maar 65% van de mensen die de Kilimanjaro beklimmen ook echt de top halen? De grootste boosdoener is hoogteziekte. Omdat wij ervan uitgaan dat u graag de top wilt halen, hebben wij op al onze Kilimanjaro beklimmingen al 1 dag acclimatiseren opgenomen. Hierdoor stijgt de kans dat u de top haalt aanzienlijk. Om uw kans om de top van de Kilimanjaro te halen verder te vergroten kunt u op de Lemosho, Machame en Rongai nog een 2e dag acclimatiseren opnemen. Uiteraard kunt u er ook voor kiezen om de dag acclimatiseren uit het programma te halen.

Superieure of standaard kwaliteit

Wilt u op uw beklimming meer comfort en meer kwaliteit? Kies dan voor een Superieure beklimming. Vindt u comfort minder belangrijk en hebt u liever een lagere prijs? Kies dan voor een Standaard beklimming.

De verschillen tussen een Superieure en Standaard beklimming van de Kilimanjaro hebben we hieronder voor u neergezet.

Superieur
Standaard
  • Transfer
Op privé basis Op gedeelde basis
  • Hotel in Moshi
Comfortabel hotel Eenvoudig hotel
  • Loon gidsen & dragers
Hoger dan TANAPA minimum loon Conform TANAPA minimum loon
  • Kwalificaties gidsen
Wilderness First Aid Conform TANAPA vereisten
  • Tenten, matjes, stoelen etc.
Uitstekende kwaliteit Redelijke/goede kwaliteit
  • Maaltijden & warme dranken
Meer keuze & betere kwaliteit Inbegrepen
  • Water 1e dag
Inclusief Exclusief
  • Water purificatie
Water wordt gehaald & gepurificeerd Zelf water halen & purificeren
  • Lunch
Warme lunch in tent (beschut) Lunchpakket (in weer & wind)
  • Regenhoes voor rugzak
Inclusief Exclusief
  • Diamox bij hoogteziekte
Inclusief Exclusief
  • Evacuatie noodsituatie
Per helikopter of brancard Per brancard

Expeditie tenten

Lees meer

Hotels in Moshi

Bekijk onze selectie

Voorbereiding – conditie & materialen

Om de Kilimanjaro te beklimmen is een goede conditie van belang. Na boeking van uw reis, krijgt u van ons een training schema en uitgebreide informatie om u goed voor te bereiden. Het grootste deel van uw beklimming gaat over redelijke tot goede paden die goed te doen zijn. Alleen de laatste 1.200 meter naar de top zijn de paden minder goed en wordt het echt steil. Hier spelen ook de donkere nacht en de ijzige kou een belangrijke rol. Iedereen die over een redelijke tot goede conditie beschikt zou met wat training en een goede “mindset” de top van de Kilimanjaro succesvol moet kunnen halen.

Naast uw conditie spelen op uw beklimming van de Kilimanjaro ook de wisselende temperaturen, de brandende zon, de sterke wind, de soms striemende regen en soms zelfs sneeuw een belangrijke rol bij het halen van de top. Onder andere ademende waterdichte kleding, goed ingelopen schoeisel en warme slaapzakken zijn daarom net zo belangrijk als het hebben van een goede conditie.

Uw top poging begint om 23.30 uur. In het donker gaat u met koplamp op de ijzige kou in voor een 6 a 8 uur durende klim naar de top. Dit is het zwaarste gedeelte van uw beklimming. Naast conditie en een goede voorbereiding is wilskracht van doorslaggevend belang (maar wat is de beloning mooi …).

Hoogteziekte

Hoogteziekte ontstaat door een tekort aan zuurstof in uw bloed bij hoogtes boven de 2.500 meter. U krijgt dan last van hoofdpijn en vermoeidheid, u raakt buiten adem en u kunt zich misselijk en duizelig voelen. Ook verwardheid komt voor. Het is niet helemaal duidelijk waarom de ene persoon wel last krijgt van hoogteziekte en de andere niet. Leeftijd en conditie schijnen geen aanwijsbare invloed te hebben.

Als u last krijgt van hoogteziekte krijgt u van uw gids zuurstof toegediend en dient u af te dalen. Vaak is 300 meter afdalen al voldoende. Dit is een belangrijke reden waarom u bij Sundowner ook bij 1 en 2 personen altijd door een gids en een assistent gids wordt begeleid. De persoon met hoogteziekte kan dan (tijdelijk) afdalen en de andere persoon kan verder. Op uw beklimming van de Kilimanjaro wordt uw zuurstof gehalte meerdere malen gemeten en bijgehouden.

Hoogteziekte kunt u zoveel mogelijk voorkomen door:

  • Acclimatiseren (extra dagen acclimatiseren verhogen uw kans op de top aanzienlijk).
  • Veel te drinken (2 liter of meer per dag).
  • Rustig in uw eigen tempo te lopen zodat u niet buiten adem raakt.
  • Geen alcohol en/of slaapmiddelen te nemen.
  • Voldoende pauzes te nemen om op krachten te komen.

Fooien

Na uw beklimming wordt een fooi verwacht van tussen de 230 en 300 USD fooi per persoon. De fooi wordt verdeeld over de gidsen, assistent-gidsen, koks en dragers.

Combinatie met safari of strand

Wat is er heerlijker om na uw beklimming van de Kilimanjaro uit te rusten aan een van de oogverblindende stranden op Zanzibar. En waarom combineert u uw beklimming van de Kilimanjaro niet met een avontuurlijke safari ?

Reiservaringen Mount Kilimanjaro

 

Bekijk alle reiservaringen

  • Aanmelden nieuwsbrief